Hoe krijg je succes met Telefonische Verkoop (telesales)?
Als telemarketeer is het belangrijk om je goed voor te bereiden op telefonische verkoop. Je weet wat je wilt, je bent overtuigd van je product of dienst en over de kans van slagen. Je weet welke doelgroep je met telefonische verkoop wilt bereiken en wat je hen wilt vertellen. Maar dan pas begint het. Telefonische verkoop is een echt vak waar veel bij komt kijken. De volgende Adviezen voor Telefonische Verkoop helpen je op weg.
Eerste contact bij Telefonische Verkoop
Het eerste contact leggen is bij telefonische verkoop het moeilijkst. Je dient te weten wie je moet gaan benaderen. Je moet een telefoonscript hebben waarin exact staat wat je met je telefonische verkoop wilt bereiken. Je dient overtuigd te zijn van je idee en van het nut hiervan voor je gesprekspartner. Uiteindelijk heeft men alleen interesse in je telefonische verkoop als men er geld aan kan verdienen. Zorg dat het script niet toelaat dat je gesprekspartner tussentijds zijn interesse verliest. Wat is belangrijk bij de praktijk van telefonische verkoop?
Adviezen voor Telefonische Verkoop
Advies 1
Zorg dat je bij telefonische verkoop de naam van de verantwoordelijke persoon weet. Je kunt bijvoorbeeld bellen met het bedrijf om naar de naam van de marketing manager of hoofd productontwikkeling te vragen, maar dit hoeft niet altijd de beslisser te zijn. Vraag gewoon wie er verantwoordelijk is voor nieuwe producten of ontwikkeling, zorg dat je de naam van deze verantwoordelijke krijgt. Vrij vaak geeft men de naam zonder te informeren waarom je de naam wilt weten. Informeert men wel, zeg dan dat je een brief wilt sturen en zijn volledige naam wilt weten. Bij telefonische verkoop moet je vooral tactisch zijn!
Advies 2
Zorg dat je bij telefonische verkoop een goede openingszin hebt om de secretaresse of receptioniste te kunnen passeren. Soms is de secretaresse de persoon die bepaalt of je wel of niet met de verantwoordelijke persoon wordt doorverbonden. Zorg dus dat je openingszin sterke argumenten heeft waarom jij persoonlijk met de verantwoordelijke persoon wilt praten. Ga niet uitleggen dat je een idee wilt verkopen. Stel je bij telefonische verkoop ook niet passief op. Telefonische verkoop vereist een goede voorbereiding.
Advies 3
Als je de verantwoordelijke persoon te spreken krijgt, zorg dan dat je alleen interesse wekt. Ga bij telefonische verkoop niet inhoudelijk in op je idee. Gebruik duidelijke argumenten om een afspraak af te dwingen. Zeg niet dat je een leuk idee hebt dat misschien iets kan zijn voor het bedrijf. Zorg dat je duidelijk bent over wat je wilt. Gebruik duidelijke taal. Geld verdienen, nieuwe markten, uitbreiden van de doelgroep, aanvulling op het gamma producten, vernieuwend, verassend, kostenbesparend etc. zijn woorden die een manager eerder over de streep trekken om je uit te nodigen dan: leuk, slim, uniek, makkelijk, goedkoop etc. Telefonische verkoop vereist een gevoel voor timing.
Advies 4
Reageer effectief op het standaardantwoord ”Stuurt u maar informatie op” Vaak vraagt men bij telefonische verkoop iets op te sturen. Haak niet meteen af, maar probeer alsnog een afspraak te krijgen. Als men er op staat dat men eerst iets op papier wilt zien zorg er dan voor dat je alle gegevens vraagt. De brief die je schrijft is identiek aan je introductie. Niet over het idee, maar alleen interesse wekken. Zorg dat je bij telefonische verkoop twee tot drie dagen na het versturen van de brief contact legt met de ontvanger. Wacht bij telefonische verkoop niet te lang, dan is het effect van je brief weg.
Advies 5
Een afspraak maken: hoe pak je dat aan? Stel je krijgt op basis van je telefonische verkoop de mogelijkheid een afspraak te maken. Laat weten dat je actief bent. Plan de afspraak op korte termijn, maar niet morgen. Laat duidelijk weten dat je nog meer gegadigden hebt (ook al zijn die er niet meteen) maar zonder de klant op te jagen. Tijd is geld, onthoudt dit ook als je een afspraak plan. Geef tijdens je telefonische verkoop aan hoeveel tijd je denkt nodig te hebben tijdens de afspraak. Plan zodanig dat je je afspraak na kan komen.
Dit artikel is van Digitale Professionals. Voor meer informatie over Praktische Software voor het MKB, Klik hier
Direct contact
Als een klant wordt gehoord, wordt een klant een blije klant. Maar wie levert de tools, mensen en middelen om dat mogelijk te maken? Vraag het aan Klantgemak!